20 juli var
jag uppe tidigt för att ta emot mekanikern som skulle komma på morgonen.
Klockan blev över nio UTC tid och ingen kom. First thing in the morning kanske
inte betydde tidigt på morgonen som jag trodde. Det blev en promenad upp till
kontoret och höra mig för om de kunde ringa och höra om han fått förhinder.

När jag kom
tillbaka till Elaine så var mekanikerna på plats och senare fick jag reda på
att den lokala tiden är en timma före UTC här i UTC landet England. Kunniga och
trevliga var dessa män som tog med min startmotor för att se om den går att
laga eller om de kunde hitta en annan. Klockan 5 lokal tid kommer de tillbaka
och ger besked.

Problemet som
är har blivit på grund av att vatten har läckt på startmotorn tror jag.
Sötvattenskylaren småläckt en del innan jag upptäckte det och tog bort denna.

En liten
promenad i byn blev det på dagen och senare en del prat med en båt som kom i
går kväll från Nederländerna. De hade också problem med sin motor. Det var fel
på diesel pumpen så de hade bara halva kraften kvar i motorn. En ny pump skulle
kosta 3500£.

Det var en
Janmar som har rykte om sig att det skall vara lätt att finna reservdelar till
över hela världen. Men som sagt priserna på delarna är tydligen skyhöga. De
lämnade i dag efter mycket skruvande. Det var sonen på 24 år som skulle segla
ut i världen och pappan följer med till Portugal. Han hade inte så lång
ledighet varför de var tvungna att segla på.

Fram på
eftermiddagen kom det in en Engelsk segelbåt på väg väster ut. Det är alltså
ingen stor ström av seglare i denna hamn. Och mekanikerna kom för att leverera
ett par kostsamma förslag. Reparation eller nytt var det att välja på. Någon begagnad
startmotor till Volvo finns inte att uppbringa då det är ytterst få Volvo motorer på denna ö.

Jag får till
i morgon bitti på mig att bestämma mig så det blir att sova på. Ett annat
alternativ är att skicka efter en motor från Sverige men det blir troligen inte
billigare.

Ovana av
civilisationen ger chockartade upplevelser

50
05.16N 005 32.60W